Nuffnang Ads

Monday 3 June 2013

Pendakian ke Gunung Datuk, Rembau, Negeri Sembilan

Iklan ke Gunung Datuk diuar-uarkn 2minggu sebelum tarikhnya,..ain dan fatin excited benor nak join program ni. Bagi nama siap-siap, nak book laa kononnya. 25hb Mei 2013 tarikh pergerakan kami.

Malam sebelum pergerakan ke sana,diadakan satu perjumpaan untuk pembahagian ahli kumpulan dan lain-lain info. Falcon selaku pengarah program memberi arahan untuk berkumpul pada 6.30 am dan bus akan bergerak pada 6.45 am. Pagi esoknya, ain dan fatin berusaha bangun seawal mungkin..dan 6.40 kami turun berkumpul. Sedang elok sampai di pintu. Falcon call. mesti die ingat kami tak bangun lagi ni... Bila ain tunjuk muka depan pintu, die senyum sambil matikan telefon..hehe..maaf,,lambat sikit, monolog ain dalam hati....dalam hati je..tak terluah..

Kami diberi 2 bungkus roti, sebotol kecil 100+ dan sebotol besar air mineral. Bas pulak memang sharp, 6.45 pagi dah ready..hehhe..Kami mulakan perjalanan dengan doa yang diimamkan oleh Felo Kolej Kediaman Tun Fatimah merangkap pegawai pengiring. Seterusnya, masing-masing lelapkan mata dengan perjalanan selama 2 jam lebih..Exit Simpang Ampat, kami menuju ke Rembau, Negeri Sembilan. Cuaca agak mendung dan mendung dan mendung..akhirnya renyai..hehe..hujan rahmat.Alhamdulillah.

Smpai disana sekitar jam 9.30. Hujan semakin lebat dan lebat macam tak nak berhenti. Kami masih menunggu dan menunggu...menunggu ape?..hujan berhenti?...

hehehe...

tidak...

Kami menunggu makanan tengah hari,,mane?mane?tunggu punye tunggu..hujan renyai pon dah berhenti. 1 group dah lepas naik keatas, kami masih setia menunggu nasi kami..Jam menunjukkan jam 11. Falcon memberi cadangan untuk topup 2 bungkus roti dan makan tengah hari di bawah. rasanya, kami sebulat suara menerima cadangan tue..hehe

Warm up badan harus dilakukan dahulu untuk mengelak kekejangan. Sedang elok habis warm up, makanan kami pon smpai..yeahhh..ayam kari..ahhaa..naik gunung pon boleh pikir ayam lagi..^^


Perjalanan dimulakan oleh guider diikuti oleh group 1 - group 6 dengan purata 5-6 orang ahli...Kali ni. ain amik pengajaran daripada hiking yang dulu, jangan makan berat sangat dan jangan jalan laju sangat. So, ain breakfast sebungkus roti dan sekotak soya. Ade bekalan choki2 dan choclate jugak..

Perjalanan naik mengambil masa selama 3 jam. Tempoh yang agak disebabkan oleh jumlah kami yang agak ramai dah banyak persinggahan, Sampai diatas, korang kene naik batu2 untuk sampai ke puncak. Kat sini memang dah ade tangge, tapi hati-hati ea. kemungkinan untuk tergelincir sangat tinggi. Perjalanan turun pula mengambil masa 1jam setengah....tak sampai 2 jam..mane taknye..turun laju tak berhenti.

dari kaki gunung

subhanallah ^^

cantik tapi ade kasut jadi tak cantik.

peserta
ehsan : fb Falcon
semangat after lunch ayam kari
ehsan: fb falcon

kami group 2 hebat..haha
puas tiba di puncak
ehsan: fb Falcon
dengan hikmah kita meneroka..


Alhamdulillah..ain betul2 berpuas hati dengan perjalanan kali ni. Amalkan tips tadi dan memang berkesan. Kekal bertenaga dan tak pancit! Paling penting,,memang enjoy..kawan2 yang sporting dan program yang best!

I love hiking ^^

1 comment:

  1. ada x nombor untk contact office g.datuk if kt nk wat aktvt kat sana?

    ReplyDelete