Nuffnang Ads

Monday 16 February 2015

Latihan Praktikal di UM

Semestar terakhir sudah...

Kini, ain perlu menjalani latihan industri untuk melengkapkan jam kredit. Dah banyak kali selidik, dan ain dah buat keputusan untuk memilih:

1- UM
2- Kolej Isbauk
3- Yayasan ape er...

Kali ni ain lari sikit sebab xnak terlalu fokus kepada programmer seperti yang ain pernah buat dulu sewaktu diploma. fuyoo..sakit kepale, balik rumah asik fikir projek klien. Mandi, makan, nak tidur pun fikir coding je..Yang bestnye, otak memang geliga aktif..update dengan new things and technologies, tapi hati ni sakit..hihi

Akhirnya,.. UM telah menerima permohonan ain. pada 26 Januari, ain telah mendafatr ke PTM UM. Takut sangat..tiba-tiba nervous. Ain bawa laptop..nanti boleh guna. Sampai disana, ain didaftarkan oleh Pn Noraidah. Die jawab semua yang ain tanya..die cerita tentang cuti, honorium, cafe, um dan macam-macam lagi. Waktu ain mendaftar tu, ade student um pon daftar li,..Ingatkan sama-sama dengan die, rupanya, die dalam kampus dan ain ditempatkan di Wisma R&D..waaaa...seronok sangat! dekat dengan LRT!!

Ain dah fikir, kalau LI ni, ain nak tempat yang senang dan dekat serta ada makanan. Tak nak macam dulu lagi, nak makan ada kedai mamak je..ea..memang boleh bawak bekal. tapi hari-hari masak sendiri, muak laa..dah laa makan sorang-sorang. Dulu xda surau. Kena lintas jalan besar dan pergi ke jusco. Sangat kelam kabut. Rehat 1 jam itu normal, tapi jarak 1 tempat ke  tempat lain..jauh.. sangat menduga keimanan...ok...itu cerita dulu..

Sampai di Wisma, seronok sangat...waa..office die sangat besar. Ain ditempatkan dibawah seliaan Pn Huzienetta. Dia baik. Ain dapat laptop um..(pinjam ok)..Lepas ni xpayah bawa laptop lagi..Heaven sangat. Jalan macam orang office dah, bawa beg tangan sahaja.

Tugasan ain di wisma adalah muat naik kandunagn website, bantu jabatan lain untuk update website mereka, dan semua ynag berkaitan dengan web. Memang kena sangat dengan kos. Memang betul tak mencabar, tapi ain nak belajar macam mana web dan sistem di sektor kerajaaan berfungsi. Memang ada banyak benda lain yang ain tak tahu.

Tapi xpa, ain akan belajar lagi. ada 6 bulan kat sini..Good Luck!!

p/s: Terima kasih pada suami yang tolong hantar pergi office!




1 comment:

  1. Hi, Ain. tahun depan saya pun akan buat latihan praktikal, boleh sy tanya? Macam mana ain apply utk praktikal di um? Ain apply tinggal di kolej dalam um juga ke?

    ReplyDelete